sunnuntai 11. elokuuta 2013

Amerikkalainen katkarapusalaatti

Olen saanut kuulla äidiltäni aika paljon kuittia siitä, kun olen lapsena tehnyt hiekkalaatikolla ruoaksi mansikkarapuja. Jossain puolivälissä tämän annoksen syömistä minulla välähti: mansikoita + rapuja = mansikkarapuja! Tämä on ihan oikea ruokalaji ja vieläpä hyvä sellainen. Olikin sitten minun vuoroni päästä kuittailemaan äidille. Reseptin tähän salaattiin löysiin Gurmee-blogista ja se on jo iät ja ajat ollut minulla odottamassa kokeilua. Alun perin ohje on julkaistu Aura Liimataisen Parasta kotiruokaa -keittokirjassa. Minulla verigreipin maku jäi hieman hallitsevaksi, tosin minulla olikin sitä tuplamäärä ohjeeseen nähden. Mietin että veriappelsiinin yhdistäminen salaattiin toimisi varmasti myös hyvin.


2 annosta

Salaatti:

1 jääsalaattiruukku
180 g katkarapuja
2 verigreippiä
2 avocadoa

Mansikkakastike:

3 dl mansikoita
pala sitruunaa
2 rkl öljyä
suolaa
rouhittua mustapippuria

Revi jääsalaatti lautasille Sulata katkaravut esimerkiksi juoksevan veden alla ja lisää salaattiin. Kuori verigreipit veitsellä niin että uloin kalvo lähtee samalla mukaan ja irrota greippilohkot veitsellä talteen ilman lohkojen välisiä kalvoja. Halkaise avocadot, iske veitsi kiveen ja poista se. Kuutioi avocadojen hedelmäliha ja lisää salaattiin. Valmista salaatille kastike poistamalla mansikoiden kannat ja soseuttamalla ne esimerkiksi sauvasekoittimella noin ruokalusikallisen sitruunamehua, öljyn, suolan ja sokerin kanssa. Valuta mansikkakastiketta salaatille ja laita salaatti tarjolle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti